KWP: Rok po zmianie przepisów. Policyjne podsumowanie
Minął rok od wprowadzenia zmian w przepisach ruchu drogowego. Jak wygląda sytuacja na drogach regionu? Czy kierowcy wzięli sobie do serca nowe uregulowania? Czy jest bezpieczniej?
18 maja 2015 roku weszła w życie nowelizacja przepisów, która zaostrzyła kary dla nietrzeźwych kierowców, a także tych, którzy przekraczają prędkość w obszarze zabudowanym. Jakie wnioski można wyciągnąć po roku od wprowadzenia w życie tych przepisów?
Średnio dwa przypadki dziennie kierowców jadących ponad 100 km/h
Od chwili wejścia w życie nowych przepisów – tj. od 18 maja 2015 roku do 16 maja 2016 roku policjanci zatrzymali 788 praw jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym.
W tym samym okresie policjanci przekazali starostom ponad 30 informacji o ujawnieniu faktu kierowania pojazdem w 3-miesięcznym okresie, na jaki zatrzymano prawo jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h.
Odnotowano dwa przypadki kierowania pojazdem w wydłużonym 6-miesięcznym okresie zatrzymania prawa jazdy.
Mł insp. Robert Zalewski Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie: - Blisko 800 przypadków zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym w ciągu roku to dużo. Obrazowo rzecz ujmując, każdego dnia średnio 2 kierowcom dziennie zatrzymywano uprawnienia, kiedy pędzili w obszarze zabudowanym ponad 100 km/h.
Cofnięte uprawnienia do kierowania lub brak uprawnień
W 2015 roku pojawił się także nowy zapis w Kodeksie Karnym – artykuł 180a. Zgodnie z nim kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu, prowadzi pojazd mechaniczny, nie stosując się do decyzji właściwego organu o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Od wejścia w życie nowych przepisów do 16 maja 2016 roku policjanci drogówki ujawnili 332 kierowców, którzy mimo cofnięcia im uprawnień w drodze decyzji administracyjnej kierowali pojazdem, a tym samym popełnili przestępstwo.
Podinsp. Mariusz Tański – radca Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie zwraca uwagę na artykuł 94 kodeksu wykroczeń:
- Kodeks wykroczeń w artykule 94 stanowi: Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze grzywny(..) Zgodnie z par. 3 wyżej cytowanego przepisu: „W razie popełnienia wykroczenia, o którym mowa w § 1, można orzec zakaz prowadzenia pojazdów”
Kierowcy, którzy nie posiadają prawa jazdy, lub kierując pojazdem nie posiadając wymaganej kategorii, a mimo to wsiadają za kierownicę bardzo często myślą, że ryzykują otrzymaniem mandatu w wysokości do 500 złotych - mówi policjant - tymczasem zgodnie z przepisami policjant może odstąpić od nałożenia mandatu i skierować wniosek do sądu o ukaranie i orzeczenie środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów. Od 18 maja 2015 roku do 16 maja 2016 roku policjanci skierowali ponad 270 takich wniosków.
W przypadku, gdy sąd orzeknie taki środek, a kierowca zostanie zatrzymany do kontroli będzie odpowiadał już nie z kodeksu wykroczeń, ale za popełnienie przestępstwa określonego w art. 244 kodeksu karnego: „Kto nie stosuje się do orzeczonego przez sąd zakazu (…) prowadzenia pojazdów(…) podlega karze pozbawienia wolności do lat 3”.
Mniej wypadków, zabitych i rannych. Bezpieczniej w obszarze zabudowanym
W 2015 roku na drogach naszego regionu doszło do 1535 wypadków drogowych. To o 113 mniej niż w 2014 roku. W wypadkach 140 osób poniosło śmierć (w 2014 roku - 148), a 1869 zostało rannych (o blisko 200 mniej niż w 2014 roku). Policjanci ujawnili także 4246 kierujących pod wpływem alkoholu. To o blisko 1300 mniej niż w 2014 roku. Również po czterech pierwszych miesiącach 2016 roku tendencja spadkowa pozostała utrzymana. W porównaniu do analogicznego okresu 2015 roku na warmińsko - mazurskich drogach zdarzyło się o ponad 50 mniej wypadków drogowych, odnotowano mniej ofiar śmiertelnych oraz rannych. Spadła także liczba kierowców pod wpływem alkoholu - o ponad 140.
Bez wątpienia wprowadzenie nowych, surowszych przepisów miało na to wpływ. Kierowcy zrozumieli, jak dolegliwe i wręcz natychmiastowe skutki może nieść ze sobą łamanie przepisów.
- Głównym założeniem wprowadzenia przepisu dotyczącego przekroczenia prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym była poprawa bezpieczeństwa pieszych, którzy właśnie w obszarze zabudowanym mają prawo czuć się bezpiecznie. Co ważne - w 2015 roku doszło do 849 wypadków w obszarze zabudowanym - to o 40 mniej niż w 2014 roku. Ponadto spadła o prawie połowę liczba zabitych w tych wypadkach - z blisko 50 do 26. W 2015 roku odnotowano 303 wypadki z udziałem osób pieszych - to o 60 mniej niż w 2014 roku. W tych wypadkach 30 osób poniosło śmierć (mniej o 14), a 294 zostało rannych (mniej o 41) – powiedział mł. insp. Robert Zalewski.
Na coraz wyższy poziom bezpieczeństwa na warmińsko – mazurskich drogach składają się oprócz dobrych uregulowań prawnych czy coraz większej świadomości kierowców, także intensywne i skuteczne działania policjantów ruchu drogowego.