Oleccy policjanci po raz kolejny apelują o rozwagę i ostrożność w związku z oszustwami tzw. metodą na Blika
Oleccy policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami pieniędzy przez osoby podszywające się pod znajomych w mediach społecznościowych. Kiedy ktoś pisze przez internetowy komunikator, że potrzebuje szybkiej pomocy finansowej i prosi o podanie kodu do płatności mobilnych (BLIK), należy zachować szczególną ostrożność.
Zasada oszustwa jest prosta. Dochodzi do włamania na konto znajomego po to by uwiarygodnić potrzebę. Nasz „znajomy” najczęściej wysyła prośbę o pomoc w opłaceniu poprzez kod BLIK zamówienia opiewające na kilkadziesiąt lub kilkaset złotych.
Niestety nadal są osoby, które sądząc, że korespondują ze swoim znajomym podają kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdzają PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów.
Najprostszą i najskuteczniejszą zasadą jest zawsze - zachowanie racjonalnego myślenie. Przede wszystkim należy zweryfikować tożsamość osoby, która wysyła do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę. Wystarczy jeden telefon do prawdziwego znajomego, aby potwierdzić czy to on faktycznie potrzebuje pomocy.
Bezwzględnie trzeba dbać również o bezpieczeństwo swoich danych oraz hasła, tak aby inne osoby nie mogły wejść w ich posiadanie. Nigdy bez namysłu nie przekazujmy w ręce osób trzecich żadnych danych ani kodów. Nie masz pewności, czy to nie oszustwo? Po prostu zignoruj sprawę. Jeśli znajomy rzeczywiście potrzebuje pomocy, znajdzie inny sposób, aby uwiarygodnić swoją tożsamość.
Jak się chronić?
Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:
- pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
- pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
- nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
- oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
- potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Pomimo licznych apeli Policji o rozwagę, wciąż zgłaszają się do nas osoby oszukane metodą na tzw. Blika. Pamiętajmy, że oszuści cały czas modyfikują swoje sposoby oszustwa, których końcowym celem jest wyłudzenie pieniędzy. Zachowajmy zdrowy rozsądek, a wobec obcych bądźmy jednak nieufni.